poniedziałek, 3 listopada 2008

Król GRIME - Dizzee Rascal.

Dizzee Rascal (prawdziwe imię i nazwisko - Dylan Mills) - młody londyńczyk, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów angielskiej sceny rapowej, a także czołową postaci gatunku muzycznego zwanego grime (pierwszy numer grime stworzył Wiley, kawałek pt. "Eskimo"), a dla mnie osobiście (i na pewno nie tylko) jest on jednym z najlepszych grime'owców jakich miałem przyjemność usłyszeć!

Dizzee swoją przygodę z muzyką zaczął w szkolnej pracowni komputerowej, gdzie poznawał tajniki produkcji muzycznej. Zadebiutował na rynku fonograficznym, w wieku 18 lat, wydając płytę "Boy In Da Corner". Specyficzny sposób rymowania, czasem bardzo szybko nawinięte zwrotki, ostre teksty i bardzo dobre, mocne bity (bass rozwala!) tworzą naprawdę świetną płytę. Single z albumu - "I Luv U" oraz "Fix Up, Look Sharp" - były bardzo dobrze przyjęte przez publikę. Wrócę do bitów, bo to charakterystyczny element jego muzyki, jest to bardzo świetna mixtura - muzyka elektroniczna połączona z hip-hopowymi bitami - potrafi ruszać karkiem. Dla mnie pełen wypas i uważam (pewnie nie ja jeden), że to jego najlepsza płyta. Dizzee zdobył nagrodę Mercury Prize, a także uznanie Planet Sound, za najlepszy album 2003 roku, ale to nie tylko to, ponieważ znalazł się w pierwszej 50. albumów 2003 roku prestiżowego magazynu Rolling Stones!

Rascal na dobre swoją karierę muzyczną, zainteresowały się nim media - jako ciekawostkę napiszę, że Rascal reklamował odzież znanej na całym świecie firmy Ecko, a także w 2005 roku Nike wypuściło buty Dizzee Rascal Exclusive Nike Air 180. W 2004 roku wydał swój drugi krążek pt. "Showtime", który także został bardzo dobrze przyjęty. Single trafiały na wysokie miejsca na listach przebojów. Dla mnie kolejna kozacka płyta, w dobrym stylu Dizzee'ego. W marcu 2005 roku wypuszcza maxi-singiel "Off 2 Work / Graftin". Numer "Graftin" jest trzecim singlem promującym "Showtime", a kawałek "Off 2 Work" nie pojawił się na żadnej płycie, dlatego postanowiłem wspomnieć o tym maxi-singlu.

W 2007 roku ukazuje się trzeci pełny album Dizzee'ego pt. "Math + English", który dla mnie osobiście troszkę nie spełnił moich oczekiwań, ponieważ wg mnie zbyt popowo brzmi, ale ogólnie miło usłyszeć ponownie Rascal'a. Najbardziej z tej płyty jara mnie numer "Old Skool" (klip poniżej). Ciekawostką jest, że album ukazał się w wersji europejskiej oraz amerykańskiej poszerzonej o 2 numery.

Podsumowując - gorąco polecam debiut "Boy In Da Corner", a także "Showtime", a jak ktoś się nim mega zajara niech sięga prędko po "Math + English"! Dizzee obecnie cieszy się ogromną popularnością, jest już jak dla mnie artystą mainstream'owym, ale cieszącym się u mnie wielkim respektem!
To co napisałem wiem, że jest mega streszczeniem jego kariery, ale chciałem Was po prostu zainteresować jego postacią i jego muzyką przede wszystkim!


Sprawdźcie jego klipy:
"Fix Up, Look Sharp"

"Jus A Rascal"

"I Luv U"

"Dream" - niezły teledysk.

"Old Skool"


Nawiasem, lekko spóźnione - STO LAT Dizze! Pierwszego listopada były jego 23. urodziny!



"Everything I do is for the music – I want to master it like Bruce Lee mastered martial arts."
Dizzee Rascal.

Jeden z takich artystów na których koncercie chciałbym być :), a więc sprawdźcie Dizzee Rascal'a i jego występ na żywo 29 czerwca 2007 roku w Gdyni na Heineken Open'er Festival:


Oficjalna strona.
MySpace Dizzee Rascal

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz